Značka Klasa skutečně prioritně pro české občany?
04.05.2007, Kamil Malát |
V nedávné minulosti začal Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) s masivní reklamní kampaní značky KLASA, která měla za úkol občany České republiky motivovat, aby nakupovali české potraviny od českých producentů, kteří využívají suroviny českých zemědělců.
Velmi zdařile natočené televizní spoty, graficky propracované billboardy a tištěné reklamy v časopisech a jiné propagační mechanismy velmi dobře směřované propagační akce ve smyslu sloganu "kupujte to nejlepší z naší země" přispěly k tomu, že dnes značku KLASA zná okolo 60 % obyvatel naší země. V této návaznosti i čeští výrobci potravin začaly o značku KLASA více usilovat, a tak je dnes výsledkem, že označením značky KLASA se může pyšnit více než 1384 výrobků od 198 výrobců (stav k 3.3.2007). Jak uvádí tisková zpráva SZIFu, díky značce KLASA se více než polovina spotřebitelů začala zajímat o kvalitu českých potravin. 85% spotřebitelek kupuje potraviny se značkou KLASA, aby mělo záruku kvalitního potravinářského výrobku. Tři čtvrtiny spotřebitelů chtějí koupí výrobků se značkou KLASA podpořit český potravinářský průmysl. Pro více než polovinu respondentů výzkumu je koupě výrobků se značkou KLASA výrazem vlastenectví.
Až potud by se zdálo, že zvolená strategie SZIFu plní svůj účel a že, jak se říká ve fotbalové terminologii, má "tah na bránu". Jaká je ale ve skutečnosti politika SZIFu a jak přistupuje k podpoře českých potravin? Kromě výše zmíněných propagačních akcí, které jsou jak jsem již uvedl velmi zdařilé, se snaží prezentovat výrobky KLASA také na výstavách, ve vlastních prodejnách apod.
V dobré víře aktivně se zapojit do těchto činností, rozhodl se náš svaz, že výstavu hospodářských zvířat, jejíž nejvýznamnější součástí bude 6. národní výstava masného skotu, rozšíříme a kromě odborného plemenářského programu se budeme snažit výstavu směřovat také na prezentaci českých potravinářských subjektů. Předpokládali jsme, že pokud se spojí dobrá myšlenka s naší aktivní prací, může se na pražské výstavišti v Letňanech podařit udělat výstavu s obdobnou koncepcí jako je např. německý veletrh Grüne Woche v Berlíně. Zůstáváme však realisty, a proto jsme předpokládali, že rozsah bude přiměřený možnostem časovým i finančním, prostorám a odbornému zaměření výstavy hospodářských zvířat. S tím jsme také oslovili SZIF a požádali jej, aby na výstavišti prezentoval značku KLASA a vybrané potraviny, které ocenění značkou používají. I přesto, že jsme SZIF oslovili s velkým předstihem již na konci loňského roku, dostalo se nám bohužel velkého zklamání. Ani přes osobní jednání s vrcholnými představiteli SZIFu, ani přes podporu deklarovanou Agrární komorou, Potravinářskou komorou a Českým svazem zpracovatelů masa a dokonce ani přes osobní zapojení prezidenta Agrární komory Jana Veleby se nepodařilo SZIF přesvědčit, že by bylo žádoucí, aby se značka KLASA na výstavišti prezentovala. Na naší oficiální žádost nám bylo v půlce února doručeno zamítavé stanovisko s tím, že termín konání naší akce se kryje s významným mezinárodním potravinářským veletrhem a navíc, že naše výstava je tématicky zaměřena pouze na určitý okruh výrobků, kteří jsou nositeli značky KLASA. S tímto tvrzením jsme se samozřejmě nespokojili a zaslali jsme dopis s požadavkem na přehodnocení negativního postoje SZIFu. Teprve po našem dopisu oslovil SZIF držitele značky KLASA s dotazem, zda mají zájem se na výstavě pod značkou KLASA prezentovat. Nechci nikomu křivdit, ale velmi vágně pojatá formulace žádosti rozeslaná elektronickou poštou držitelům značky KLASA na mě dělala dojem, že je již dopředu koncipována tak, aby na ni nikdo nereagoval. V žádosti totiž bylo uvedeno pouze název výstavy a termín a žádné doplňující informace na základě kterých by bylo možno se skutečně objektivně rozhodnout. Není proto ani divu, že se pozitivně vyjádřili pouze tři společnosti. Troufám si tvrdit, že profesionalita práce SZIFu v tomto ohledu velmi utrpěla. S argumentem, že naše výstava je tématicky zaměřena jen na určitý okruh výrobců potravin sice nesouhlasím, ale mohl bych ho ještě pochopit. Nejvíce je zarážející ale fakt, že SZIF dává přednost zahraničnímu veletrhu před domácí akcí! Tímto se vlastně vracíme na začátek článku, kde pokládám otázku, zda politika prezentace českých výrobků pod značkou KLASA je skutečně prioritně určena pro občany České republiky. Po těchto skutečnostech mám pocit – a nejsem sám, že bohužel nikoliv.
Velmi zdařile natočené televizní spoty, graficky propracované billboardy a tištěné reklamy v časopisech a jiné propagační mechanismy velmi dobře směřované propagační akce ve smyslu sloganu "kupujte to nejlepší z naší země" přispěly k tomu, že dnes značku KLASA zná okolo 60 % obyvatel naší země. V této návaznosti i čeští výrobci potravin začaly o značku KLASA více usilovat, a tak je dnes výsledkem, že označením značky KLASA se může pyšnit více než 1384 výrobků od 198 výrobců (stav k 3.3.2007). Jak uvádí tisková zpráva SZIFu, díky značce KLASA se více než polovina spotřebitelů začala zajímat o kvalitu českých potravin. 85% spotřebitelek kupuje potraviny se značkou KLASA, aby mělo záruku kvalitního potravinářského výrobku. Tři čtvrtiny spotřebitelů chtějí koupí výrobků se značkou KLASA podpořit český potravinářský průmysl. Pro více než polovinu respondentů výzkumu je koupě výrobků se značkou KLASA výrazem vlastenectví.
Až potud by se zdálo, že zvolená strategie SZIFu plní svůj účel a že, jak se říká ve fotbalové terminologii, má "tah na bránu". Jaká je ale ve skutečnosti politika SZIFu a jak přistupuje k podpoře českých potravin? Kromě výše zmíněných propagačních akcí, které jsou jak jsem již uvedl velmi zdařilé, se snaží prezentovat výrobky KLASA také na výstavách, ve vlastních prodejnách apod.
V dobré víře aktivně se zapojit do těchto činností, rozhodl se náš svaz, že výstavu hospodářských zvířat, jejíž nejvýznamnější součástí bude 6. národní výstava masného skotu, rozšíříme a kromě odborného plemenářského programu se budeme snažit výstavu směřovat také na prezentaci českých potravinářských subjektů. Předpokládali jsme, že pokud se spojí dobrá myšlenka s naší aktivní prací, může se na pražské výstavišti v Letňanech podařit udělat výstavu s obdobnou koncepcí jako je např. německý veletrh Grüne Woche v Berlíně. Zůstáváme však realisty, a proto jsme předpokládali, že rozsah bude přiměřený možnostem časovým i finančním, prostorám a odbornému zaměření výstavy hospodářských zvířat. S tím jsme také oslovili SZIF a požádali jej, aby na výstavišti prezentoval značku KLASA a vybrané potraviny, které ocenění značkou používají. I přesto, že jsme SZIF oslovili s velkým předstihem již na konci loňského roku, dostalo se nám bohužel velkého zklamání. Ani přes osobní jednání s vrcholnými představiteli SZIFu, ani přes podporu deklarovanou Agrární komorou, Potravinářskou komorou a Českým svazem zpracovatelů masa a dokonce ani přes osobní zapojení prezidenta Agrární komory Jana Veleby se nepodařilo SZIF přesvědčit, že by bylo žádoucí, aby se značka KLASA na výstavišti prezentovala. Na naší oficiální žádost nám bylo v půlce února doručeno zamítavé stanovisko s tím, že termín konání naší akce se kryje s významným mezinárodním potravinářským veletrhem a navíc, že naše výstava je tématicky zaměřena pouze na určitý okruh výrobků, kteří jsou nositeli značky KLASA. S tímto tvrzením jsme se samozřejmě nespokojili a zaslali jsme dopis s požadavkem na přehodnocení negativního postoje SZIFu. Teprve po našem dopisu oslovil SZIF držitele značky KLASA s dotazem, zda mají zájem se na výstavě pod značkou KLASA prezentovat. Nechci nikomu křivdit, ale velmi vágně pojatá formulace žádosti rozeslaná elektronickou poštou držitelům značky KLASA na mě dělala dojem, že je již dopředu koncipována tak, aby na ni nikdo nereagoval. V žádosti totiž bylo uvedeno pouze název výstavy a termín a žádné doplňující informace na základě kterých by bylo možno se skutečně objektivně rozhodnout. Není proto ani divu, že se pozitivně vyjádřili pouze tři společnosti. Troufám si tvrdit, že profesionalita práce SZIFu v tomto ohledu velmi utrpěla. S argumentem, že naše výstava je tématicky zaměřena jen na určitý okruh výrobců potravin sice nesouhlasím, ale mohl bych ho ještě pochopit. Nejvíce je zarážející ale fakt, že SZIF dává přednost zahraničnímu veletrhu před domácí akcí! Tímto se vlastně vracíme na začátek článku, kde pokládám otázku, zda politika prezentace českých výrobků pod značkou KLASA je skutečně prioritně určena pro občany České republiky. Po těchto skutečnostech mám pocit – a nejsem sám, že bohužel nikoliv.