Čeští sedláci své produkty málo zpracovávají
11.12.2018, Kamil Malát |
Český svaz chovatelů masného skotu sdružuje již přes tisícovku chovatelů, pouze menší část z nich se však zabývá zpracováním masa a jeho prodejem. Je ale potěšitelné, že se tato skupina postupně rozrůstá, protože se ukazuje, že o kvalitní hovězí maso z domácí produkce je zájem, byť stále ne v takové míře, jak bychom si přáli. Na oblast nedostatečného faremního zpracování upozornil při nedávné návštěvě České republiky i eurokomisař pro zemědělství Phil Hogan. Ten doslova uvedl, že by českým farmářům prospělo, pokud by se více věnovali dalšímu zpracování zemědělských produktů a nesoustředili se jen pouhé dodávky komodit na trh (celý rozhovor zde). Těmto slovům dáváme za pravdu, a proto se i v této oblasti snažíme být chovatelům nápomocni.
Čeští chovatelé masného skotu jsou dlouhodobě výrazně závislí na vývozu odstavených telat do zahraničí. V posledních letech zejména do dalekého Turecka či na Balkán. S klesající cenou ovlivněnou do značné míry politickou situací ve světě a sílícími tlaky na výrazné omezení či dokonce úplné zrušení přepravy živého skotu nad 8 hodin se však tato cesta může do budoucna ukázat jako slepá, či přinejmenším značně nejistá. Změny mohou nastat dřív, než se stihneme rozkoukat. Nedávné zrušení kožešinových farem, připravovaný zákaz cirkusových zvířat či intenzivní diskuze nad ukončením klecových chovů slepic jsou jasnými příklady, že podobné věci se dějí rychleji, než jsme ochotni si připustit.
Štěstí nechodí po horách, ale přeje připraveným, a proto jistě stojí za to důkladněji se zamyslet nad tím, kam a jak chceme své farmaření, pokud jde o prodej, do budoucna směřovat. Cesta faremního prodeje by zejména pro soukromě hospodařící sedláky měla být v pomyslném žebříčku poměrně vysoko.
Není nic objevného, že nákupní chování spotřebitelů se v posledních letech postupně mění ve prospěch orientace na kvalitnější výrobky českého původu. Lidé si všímají odkud pocházejí produkty, které kupují a zajímají se o to, jak byly vyrobeny. To jsou velmi dobré výchozí podmínky pro úspěšné nastartování faremního prodeje. Pokud k tomuto pozitivnímu trendu přidáme aktuálně vcelku silnou domácí ekonomiku, kdy jsou lidé ochotni utrácet více, než kdykoliv předtím, na lepší čas pro rozjezd faremního prodeje bychom asi čekali marně.
Jsme velice rádi, že stále větší část členů ČSCHMS vidí ve faremním prodeji kvalitního hovězího masa svou budoucnost. Práce sedláka bez přidané hodnoty je jinak totiž prací v kruhu, který snadno naruší mnoho vnějších vlivů a letošní rok je toho velmi dobrým příkladem. Pracně vyrobená komodita si jednoznačně zaslouží zpracování a následné umístění na trhu s pevnou pozicí a v odpovídající ceně. Česko je občas přirovnáváno k montovně Evropy, nebuďme jí v případě hovězího masa! Existuje mnoho pozitivních příkladů, které ukazují směr, jak na trhu s prodejem kvalitního hovězího masa a hotových výrobků uspět. Stačí se poohlédnout po okolí a inspirovat se dobrými příklady ostatních chovatelů, kteří se této aktivitě již věnují.
Cesty takového prodeje jsou samozřejmě různé. Někdo se vydá tím nejjednodušším způsobem v podobě prodeje balíčkového masa v taškách, jiný se soustředí na prodej konkrétních partií přes e-shop, někdo rozváží maso svým klientům až do domu, další dodává maso do vybrané restaurace, ti větší dosáhnou třeba až na zásobování nějakého obchodního řetězce. Každý ze způsobů má svá pozitiva i úskalí, ale pravdou je, že koncový zákazník začíná být dobře poučeným a vyžaduje kvalitu: jasnou deklaraci zrání, jednoznačné určení šálu masa, velikost spotřebitelského balení, trvanlivost garantovanou vakuováním. Začíná chtít kvalitnější maso a už nestačí jen to, že pochází z mladého býka. Chce pořádnou a kvalitní "flákotu" určenou v porci na gril nebo kostky na guláš, kostky na ragú, plát na roládu, smažený řízek pro svoji kuchařskou radost doma. Všechno mu musíme strčit doslova až pod nos. Zákazník je zhýčkaný supermarkety a většinou ani neumí z kilového masa ten plát správně naříznout natož připravit plátky na řízky nebo "španěláky". A tomu je třeba se přizpůsobit.
Kdo nevyužije dobu, zůstane stát na místě a čas mu podtrhne nohy. Nebojte se, hledejte příležitost. Již zavedené a fungující systémy u chovatelů, kteří se prodeji masa z domu již věnují, ukazují, že to naši sedláci umí a že si k nim dokáží spotřebitelé najít cestu a rádi a pravidelně se k nim vracejí. Možností je dost a kdy jindy se pokusit nastartovat novou éru vašeho podnikání než době prosperující ekonomiky!
Pokud se již faremnímu prodeji hovězího masa věnujete a nejste uvedeni na webu www.milujuhovezi.cz, neváhejte a napište nám. Rádi vás do přehledu zařadíme. :-)
• V článku byly využity myšlenky z textu Karla Svobody publikovaném na našem webu www.milujuhovezi.cz.
Čeští chovatelé masného skotu jsou dlouhodobě výrazně závislí na vývozu odstavených telat do zahraničí. V posledních letech zejména do dalekého Turecka či na Balkán. S klesající cenou ovlivněnou do značné míry politickou situací ve světě a sílícími tlaky na výrazné omezení či dokonce úplné zrušení přepravy živého skotu nad 8 hodin se však tato cesta může do budoucna ukázat jako slepá, či přinejmenším značně nejistá. Změny mohou nastat dřív, než se stihneme rozkoukat. Nedávné zrušení kožešinových farem, připravovaný zákaz cirkusových zvířat či intenzivní diskuze nad ukončením klecových chovů slepic jsou jasnými příklady, že podobné věci se dějí rychleji, než jsme ochotni si připustit.
Štěstí nechodí po horách, ale přeje připraveným, a proto jistě stojí za to důkladněji se zamyslet nad tím, kam a jak chceme své farmaření, pokud jde o prodej, do budoucna směřovat. Cesta faremního prodeje by zejména pro soukromě hospodařící sedláky měla být v pomyslném žebříčku poměrně vysoko.
Není nic objevného, že nákupní chování spotřebitelů se v posledních letech postupně mění ve prospěch orientace na kvalitnější výrobky českého původu. Lidé si všímají odkud pocházejí produkty, které kupují a zajímají se o to, jak byly vyrobeny. To jsou velmi dobré výchozí podmínky pro úspěšné nastartování faremního prodeje. Pokud k tomuto pozitivnímu trendu přidáme aktuálně vcelku silnou domácí ekonomiku, kdy jsou lidé ochotni utrácet více, než kdykoliv předtím, na lepší čas pro rozjezd faremního prodeje bychom asi čekali marně.
Jsme velice rádi, že stále větší část členů ČSCHMS vidí ve faremním prodeji kvalitního hovězího masa svou budoucnost. Práce sedláka bez přidané hodnoty je jinak totiž prací v kruhu, který snadno naruší mnoho vnějších vlivů a letošní rok je toho velmi dobrým příkladem. Pracně vyrobená komodita si jednoznačně zaslouží zpracování a následné umístění na trhu s pevnou pozicí a v odpovídající ceně. Česko je občas přirovnáváno k montovně Evropy, nebuďme jí v případě hovězího masa! Existuje mnoho pozitivních příkladů, které ukazují směr, jak na trhu s prodejem kvalitního hovězího masa a hotových výrobků uspět. Stačí se poohlédnout po okolí a inspirovat se dobrými příklady ostatních chovatelů, kteří se této aktivitě již věnují.
Cesty takového prodeje jsou samozřejmě různé. Někdo se vydá tím nejjednodušším způsobem v podobě prodeje balíčkového masa v taškách, jiný se soustředí na prodej konkrétních partií přes e-shop, někdo rozváží maso svým klientům až do domu, další dodává maso do vybrané restaurace, ti větší dosáhnou třeba až na zásobování nějakého obchodního řetězce. Každý ze způsobů má svá pozitiva i úskalí, ale pravdou je, že koncový zákazník začíná být dobře poučeným a vyžaduje kvalitu: jasnou deklaraci zrání, jednoznačné určení šálu masa, velikost spotřebitelského balení, trvanlivost garantovanou vakuováním. Začíná chtít kvalitnější maso a už nestačí jen to, že pochází z mladého býka. Chce pořádnou a kvalitní "flákotu" určenou v porci na gril nebo kostky na guláš, kostky na ragú, plát na roládu, smažený řízek pro svoji kuchařskou radost doma. Všechno mu musíme strčit doslova až pod nos. Zákazník je zhýčkaný supermarkety a většinou ani neumí z kilového masa ten plát správně naříznout natož připravit plátky na řízky nebo "španěláky". A tomu je třeba se přizpůsobit.
Kdo nevyužije dobu, zůstane stát na místě a čas mu podtrhne nohy. Nebojte se, hledejte příležitost. Již zavedené a fungující systémy u chovatelů, kteří se prodeji masa z domu již věnují, ukazují, že to naši sedláci umí a že si k nim dokáží spotřebitelé najít cestu a rádi a pravidelně se k nim vracejí. Možností je dost a kdy jindy se pokusit nastartovat novou éru vašeho podnikání než době prosperující ekonomiky!
Pokud se již faremnímu prodeji hovězího masa věnujete a nejste uvedeni na webu www.milujuhovezi.cz, neváhejte a napište nám. Rádi vás do přehledu zařadíme. :-)
• V článku byly využity myšlenky z textu Karla Svobody publikovaném na našem webu www.milujuhovezi.cz.