Debata v Evropském parlamentu o přepravě zvířat
16.12.2024, Kamil Malát |
Dne 12. prosince proběhla diskuze mezi Evropskou komisí, výborem pro zemědělství a rozvoj venkova (AGRI) a pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) o návrhu nařízení o ochraně zvířat během přepravy. Z rozpravy plyne, že existuje značná názorová roztříštěnost. Zatímco část poslanců si uvědomuje negativní dopad na celý zemědělsko-potravinářský sektor, který i bez toho čelí velkým ekonomickým problémům a výzvám, jiní návrh vítají jako nezbytný k zajištění vysoké ochrany welfare hospodářských zvířat či jej dokonce považují za málo ambiciózní. ČSCHMS se této oblasti dlouhodobě věnuje a upozorňuje, že bude-li návrh přijat v představené podobě, může zejména chovatelům skotu bez tržní produkce mléka přinést zásadní problémy.
Co nařízení navrhuje za změny?
Materiál pracuje s výrazným omezením maximální doby přepravy, teplot, při kterých je možné zvířata přepravovat, ale i zvýšením prostoru pro zvířata během transportu. Náš svaz vnímá potřebu zajištění adekvátních podmínek zvířat při přepravě, dlouhodobě ale zastává názor, aby byla účinněji vymáhána stávající pravidla namísto jejich zpřísňování. Pokud dojde ke schválení návrhu v současné podobě, lze očekávat negativní dopady do obchodování, zejména se zástavovým skotem, což může značně ohrozit celý sektor chovu skotu BTPM a jejich konkurenceschopnost. Souhrn navrhovaných změn najdete v tomto našem starším článku.
Aktuální situace
Maďarské předsednictví vytvořilo kompromisní text ke kapitole V., která se týká hlavně odpovědnosti přepravců a rozpracovali kapitolu II. Víc nestihlo a od ledna předsednictví přebírají Poláci. Ti připravili k návrhu dotazníkové setření, která se týká zejména kapitoly VI. (délka trvání cesty, doby odpočinku a intervaly krmení a napájení během přepravy). Debaty se nyní v případě skotu povedou zejména o kompromisních návrzích pro přepravu telat a délky přepravy obecně. Zatímco v případě telat je vůle hranici posunout na věk 3 týdnů, u délky přepravy se zatím jeví, že omezení doby bude v nějaké podobě blízkému aktuálnímu návrhu zřejmě schváleno. Aktuální návrh pracuje s maximální přepravní dobou zvířat určených na jatka v délce 9 hodin, u zvířat k jiným, než jatečným účelům (výkrm, plemenitba) by to mělo být maximálně v režimu 21 hod cesta + 24 hod odpočinek + 21 hod cesta.
Debata v Evropském parlamentu
Na výše uvedeném jednání zaznívaly často velice podobné argumenty, které jsme při připomínkování návrhu u nás i na úrovni EU vznášeli i my – tedy, že zvýšení prostorových požadavků při přepravě nepovede k většímu komfortu zvířat, že se zvýší uhlíková stopa, ohrozí se konkurenceschopnost evropských chovatelů a že už dnes platí v rámci EU nejvyšší standardy pro přepravu hospodářských zvířat na světě a že by bylo lepší důsledně kontrolovat stávající pravidla než přijímat nová. Níže přinášíme nejzásadnější názory z jednání.
• Zvýšení prostorové nároky
Zpravodaj výboru AGRI Daniel Buda (EPP, Rumunsko) varoval, že pokud se navrhované prostorové požadavky nezmění, hrozí zdvojnásobení počtu kamionů na silnici. Gilles Pennelle (PfE, Francie) s ním v této věci souhlasil. Mireai Borrás Pabón (PfE, Španělsko) šel v argumentaci ještě dál, když uvedl, že zvětšení prostoru může způsobit až o 15 % více úmrtí během přepravy. Céline Imart (PPE, Francie) rovněž kritizovala tato ustanovení.
• Emise
Tilly Metz (Zelení, Lucembursko) se domnívá, že návrh by měl pouze malý dopad na emise v odvětví dopravy. S tím nesouhlasil stínový zpravodaj pro TRAN Borja Giménez Larraz, který uvedl, že návrh by vedl ke zvýšení emisí kvůli prostorovým požadavkům, k němuž se v tomto bodě přidal Benoit Cassart (Renew, Belgie). Rosa Serrano Sierra (S&D, Španělsko) varovala před riziky pro dobré životní podmínky a dobu odpočinku řidičů. Více vozidel na silnici by vedlo k trojnásobku emisí.
• Doba přepravy
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) se domnívá, že návrh nezohledňuje realitu v praxi. Jatka nejsou ve stejné vzdálenosti v závislosti na členských státech. Stínový zpravodaj v TRAN Benoit Cassart (Renew, Belgie) poznamenal, že země MERCOSUR povolují přepravu zvířat na 48 hodin. Nařízení z roku 2005 podle něj obsahuje dostatečná opatření, nejsou ale vždy uplatňována. Bert Jan Ruissen (ECR, Nizozemsko) tvrdil, že nakládka a vykládka by měla být vyloučena z doby přepravy, aby byla zajištěna pohoda zvířat. Christine Singer (Renew, Německo), která se k němu v tomto bodě připojila. Maria Carmen Crespo Diaz (EPP, Španělsko), Elsi Katainen (Renew, Finsko), souhlasily s tím, že návrh maximální doby přepravy je nereálný.
Naopak například Marianne Vind (S&D, Dánsko) je zastáncem ještě kratších maximálních přepravních dob, než jaké jsou obsaženy v návrhu. Stejně tak Anja Hazekamp (GUE/NGL, Nizozemsko) považuje návrh za nedostatečně ambiciózní pro dobré životní podmínky zvířat a je proti vývozu hospodářských zvířat po moři a do třetích zemí.
• Teplotní omezení
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) se obává požadavků souvisejících s teplotou, které by v praxi zastavily většinu dopravy v některých zemích. S tím souhlasili zejména zástupci ze Španělska. Borja Giménez Larraz (EPP, Španělsko) varoval, že požadavky na teploty nejsou přizpůsobeny Španělsku. Podle Mireai Borrás Pabón (PfE, Španělsko) by teplotní opatření v mnoha zemích jednoduše zničila celý sektor. Stínový zpravodaj v AGRI Emmanouil Fragkos (ECR, Řecko), Cristina Maestre (S&D, Španělsko), Elena Nevado del Campo (EPP, Španělsko) rovněž považují ustanovení o teplotě za nereálné.
• Sociálně ekonomický dopad
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) zdůraznil potřebu zohlednit občanskou společnost, ale nesmí se také zapomínat na zemědělce. Zdůraznil, že přepravovaná zvířata mají velkou ekonomickou hodnotu a obchodníci mají finanční zájem na respektování jejich dobrých životních podmínek. Gilles Pennelle (PfE, Francie) šel ve svých vyjádřeních ještě dál. Podle něj je návrh za technokratický a ovlivněný zelenou ideologií. Tato normativní rozhodnutí byla přijata bez ohledu na jejich důsledky a jejich praktickou použitelnost.
Stínový zpravodaj AGRI Emmanouil Fragkos (ECR, Řecko) se domnívá, že změna stávajících pravidel je žádoucí, ale že je třeba se zaměřit na potřeby zemědělců a spotřebitelů, protože tito již nyní zažívají ekonomické potíže. Benoit Cassart (Renew, Belgie) upozornil, že EU již nyní má nejlepší standardy na světě pro přepravu zvířat. Ekonomické náklady budou mít dopad na spotřebitele a zabijí odvětví, což podpoří přemístění do zemí, kde takto přísné podmínky neplatí.
Stínový zpravodaj pro TRAN Stanislav Stoyanov (ESN, Bulharsko) zdůraznil, že zemědělsko-potravinářský sektor již není ekonomicky příliš životaschopný. Zvýšené náklady by tuto ekonomickou rovnováhu ovlivnily ještě více. Argumentoval potřebou dlouhého přechodného období a dalších dopadových studií, André Rodrigues (S&D, Portugalsko) s ním v tomto bodě souhlasil.
zdroj: alienor.eu
Související články:
• Zpětná vazba k návrhu legislativy pro přepravu
• Výzva - zpětná vazba k návrhu legislativy pro přepravu
• Nová pravidla pro welfare zvířat při přepravě
• Revize právních předpisů týkajících se přepravy zvířat
• Pozice Evropského parlamentu k welfare
• ČSCHMS vítá výsledek hlasování EP o přepravě zvířat
• EU připravuje revizi legislativy k transportu zvířat
• Jednání s MZe ohledně hovězího masa
• EU plánuje revizi legislativy pro dopravu zvířat
Přiložený soubor:
Co nařízení navrhuje za změny?
Materiál pracuje s výrazným omezením maximální doby přepravy, teplot, při kterých je možné zvířata přepravovat, ale i zvýšením prostoru pro zvířata během transportu. Náš svaz vnímá potřebu zajištění adekvátních podmínek zvířat při přepravě, dlouhodobě ale zastává názor, aby byla účinněji vymáhána stávající pravidla namísto jejich zpřísňování. Pokud dojde ke schválení návrhu v současné podobě, lze očekávat negativní dopady do obchodování, zejména se zástavovým skotem, což může značně ohrozit celý sektor chovu skotu BTPM a jejich konkurenceschopnost. Souhrn navrhovaných změn najdete v tomto našem starším článku.
Aktuální situace
Maďarské předsednictví vytvořilo kompromisní text ke kapitole V., která se týká hlavně odpovědnosti přepravců a rozpracovali kapitolu II. Víc nestihlo a od ledna předsednictví přebírají Poláci. Ti připravili k návrhu dotazníkové setření, která se týká zejména kapitoly VI. (délka trvání cesty, doby odpočinku a intervaly krmení a napájení během přepravy). Debaty se nyní v případě skotu povedou zejména o kompromisních návrzích pro přepravu telat a délky přepravy obecně. Zatímco v případě telat je vůle hranici posunout na věk 3 týdnů, u délky přepravy se zatím jeví, že omezení doby bude v nějaké podobě blízkému aktuálnímu návrhu zřejmě schváleno. Aktuální návrh pracuje s maximální přepravní dobou zvířat určených na jatka v délce 9 hodin, u zvířat k jiným, než jatečným účelům (výkrm, plemenitba) by to mělo být maximálně v režimu 21 hod cesta + 24 hod odpočinek + 21 hod cesta.
Debata v Evropském parlamentu
Na výše uvedeném jednání zaznívaly často velice podobné argumenty, které jsme při připomínkování návrhu u nás i na úrovni EU vznášeli i my – tedy, že zvýšení prostorových požadavků při přepravě nepovede k většímu komfortu zvířat, že se zvýší uhlíková stopa, ohrozí se konkurenceschopnost evropských chovatelů a že už dnes platí v rámci EU nejvyšší standardy pro přepravu hospodářských zvířat na světě a že by bylo lepší důsledně kontrolovat stávající pravidla než přijímat nová. Níže přinášíme nejzásadnější názory z jednání.
• Zvýšení prostorové nároky
Zpravodaj výboru AGRI Daniel Buda (EPP, Rumunsko) varoval, že pokud se navrhované prostorové požadavky nezmění, hrozí zdvojnásobení počtu kamionů na silnici. Gilles Pennelle (PfE, Francie) s ním v této věci souhlasil. Mireai Borrás Pabón (PfE, Španělsko) šel v argumentaci ještě dál, když uvedl, že zvětšení prostoru může způsobit až o 15 % více úmrtí během přepravy. Céline Imart (PPE, Francie) rovněž kritizovala tato ustanovení.
• Emise
Tilly Metz (Zelení, Lucembursko) se domnívá, že návrh by měl pouze malý dopad na emise v odvětví dopravy. S tím nesouhlasil stínový zpravodaj pro TRAN Borja Giménez Larraz, který uvedl, že návrh by vedl ke zvýšení emisí kvůli prostorovým požadavkům, k němuž se v tomto bodě přidal Benoit Cassart (Renew, Belgie). Rosa Serrano Sierra (S&D, Španělsko) varovala před riziky pro dobré životní podmínky a dobu odpočinku řidičů. Více vozidel na silnici by vedlo k trojnásobku emisí.
• Doba přepravy
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) se domnívá, že návrh nezohledňuje realitu v praxi. Jatka nejsou ve stejné vzdálenosti v závislosti na členských státech. Stínový zpravodaj v TRAN Benoit Cassart (Renew, Belgie) poznamenal, že země MERCOSUR povolují přepravu zvířat na 48 hodin. Nařízení z roku 2005 podle něj obsahuje dostatečná opatření, nejsou ale vždy uplatňována. Bert Jan Ruissen (ECR, Nizozemsko) tvrdil, že nakládka a vykládka by měla být vyloučena z doby přepravy, aby byla zajištěna pohoda zvířat. Christine Singer (Renew, Německo), která se k němu v tomto bodě připojila. Maria Carmen Crespo Diaz (EPP, Španělsko), Elsi Katainen (Renew, Finsko), souhlasily s tím, že návrh maximální doby přepravy je nereálný.
Naopak například Marianne Vind (S&D, Dánsko) je zastáncem ještě kratších maximálních přepravních dob, než jaké jsou obsaženy v návrhu. Stejně tak Anja Hazekamp (GUE/NGL, Nizozemsko) považuje návrh za nedostatečně ambiciózní pro dobré životní podmínky zvířat a je proti vývozu hospodářských zvířat po moři a do třetích zemí.
• Teplotní omezení
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) se obává požadavků souvisejících s teplotou, které by v praxi zastavily většinu dopravy v některých zemích. S tím souhlasili zejména zástupci ze Španělska. Borja Giménez Larraz (EPP, Španělsko) varoval, že požadavky na teploty nejsou přizpůsobeny Španělsku. Podle Mireai Borrás Pabón (PfE, Španělsko) by teplotní opatření v mnoha zemích jednoduše zničila celý sektor. Stínový zpravodaj v AGRI Emmanouil Fragkos (ECR, Řecko), Cristina Maestre (S&D, Španělsko), Elena Nevado del Campo (EPP, Španělsko) rovněž považují ustanovení o teplotě za nereálné.
• Sociálně ekonomický dopad
Daniel Buda (EPP, Rumunsko) zdůraznil potřebu zohlednit občanskou společnost, ale nesmí se také zapomínat na zemědělce. Zdůraznil, že přepravovaná zvířata mají velkou ekonomickou hodnotu a obchodníci mají finanční zájem na respektování jejich dobrých životních podmínek. Gilles Pennelle (PfE, Francie) šel ve svých vyjádřeních ještě dál. Podle něj je návrh za technokratický a ovlivněný zelenou ideologií. Tato normativní rozhodnutí byla přijata bez ohledu na jejich důsledky a jejich praktickou použitelnost.
Stínový zpravodaj AGRI Emmanouil Fragkos (ECR, Řecko) se domnívá, že změna stávajících pravidel je žádoucí, ale že je třeba se zaměřit na potřeby zemědělců a spotřebitelů, protože tito již nyní zažívají ekonomické potíže. Benoit Cassart (Renew, Belgie) upozornil, že EU již nyní má nejlepší standardy na světě pro přepravu zvířat. Ekonomické náklady budou mít dopad na spotřebitele a zabijí odvětví, což podpoří přemístění do zemí, kde takto přísné podmínky neplatí.
Stínový zpravodaj pro TRAN Stanislav Stoyanov (ESN, Bulharsko) zdůraznil, že zemědělsko-potravinářský sektor již není ekonomicky příliš životaschopný. Zvýšené náklady by tuto ekonomickou rovnováhu ovlivnily ještě více. Argumentoval potřebou dlouhého přechodného období a dalších dopadových studií, André Rodrigues (S&D, Portugalsko) s ním v tomto bodě souhlasil.
zdroj: alienor.eu
Související články:
• Zpětná vazba k návrhu legislativy pro přepravu
• Výzva - zpětná vazba k návrhu legislativy pro přepravu
• Nová pravidla pro welfare zvířat při přepravě
• Revize právních předpisů týkajících se přepravy zvířat
• Pozice Evropského parlamentu k welfare
• ČSCHMS vítá výsledek hlasování EP o přepravě zvířat
• EU připravuje revizi legislativy k transportu zvířat
• Jednání s MZe ohledně hovězího masa
• EU plánuje revizi legislativy pro dopravu zvířat
Přiložený soubor:
|