Sociální podmíněnost jako nový bič na zemědělce
22.01.2025, Kamil Malát |
Od letošního roku se zemědělci musí připravit na to, že pokuta udělená inspektorátem bezpečnosti práce může být důvodem pro krácení zemědělských dotací. Při udělení sankce přesahující 30 tisíc korun budou zemědělské platby kráceny o 3 %, při prohřešcích nad 100 tisíc korun přijdete o 5 %, při opakovaných hrubých problémech dokonce o 10 %. Tyto přísné podmínky zavádí tzv. sociální podmíněnost neboli sociální kondicionalita, která je součástí aktualizovaného nařízení vlády č. 73/2023 Sb. (materiál zde). Ač byly všechny nevládní organizace i samotné MZe proti zavedení těchto pravidel přinášejících další bič na zemědělce, byly přijaty.
Standardní zemědělská podmíněnost, která je známá již několik let a jež už nyní tvoří více než stovku požadavků a standardů, se rozroste o několik dalších desítek požadavků sociální podmíněnosti. Novými podmínkami sociální kondicionality budou zemědělci muset splnit požadavky z oblasti sociálních, pracovněprávních předpisů a pracovních norem spojených se zacházením se zaměstnanci, a to především z hlediska BOZP. Za jejich dodržování však nebudou nijak odměňováni. Naopak pokud inspektorát bezpečnosti práce (Státní úřad inspekce práce) při kontrole bezpečnostních předpisů dojde k závěru, že šlo o nedbalostní porušení, přijde postih. Nejenom pokuta, ale podle § 19a nařízení i zmíněné krácení zemědělských dotací ze všech plošných plateb, které zemědělec čerpá.
Útěchou může být maximálně to, že by u zemědělců neměly inspektoráty bezpečnosti práce navyšovat počet kontrol ani měnit výčet kontrolovaných požadavků. Kontroly tedy nebudou probíhat plošně u všech zemědělských podniků. V souvislosti se zavedením požadavků sociální podmíněnosti budou využity stávající kontrolní systémy a SZIF bude pouze přebírat pravomocné výsledky kontrol. Nebudou tak prováděny žádné kontroly navíc, a nevznikne tak žádná nová administrativně kontrolní zátěž pro zemědělské subjekty ani pro kontrolní orgány.
Podle důvodové zprávy k novele nařízení vlády pravidel podmíněnosti bylo přijetí požadavků jednotlivými členskými státy nezbytné: "Požadavky sociální podmíněnosti podmínky jsou v České republice zaváděny po využití možného odkladu až v roce 2025. Jedná se o požadavky, jejichž zavedení je povinné pro všechny členské státy. Požadavky mají přispět k rozvoji sociálně udržitelného zemědělství prostřednictvím zvyšování povědomí žadatelů poskytované v rámci SZP o pracovních a sociálních normách, a proto by měl být zaveden nový mechanismus zahrnující sociální aspekty."
Rozsah mechanismu sociální podmíněnosti vyplývá z této legislativy:
• Směrnice 2019/1152 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách
• Směrnice 89/391/EHS o zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků
• Směrnice 2009/104/ES o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při používání pracovního zařízení zaměstnanci
Uplatňování sankcí (článek 89 nařízení EU 2021/2116)
• Snížení nebo vyloučení celkové částky plateb v souvislosti se žádostmi o podporu, které uvedený příjemce podal nebo podá během kalendářního roku, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Snížení nebo vyloučení se vypočítají na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž k nedodržení došlo. Pokud však není možné určit kalendářní rok, v němž k nedodržení došlo, vypočítají se snížení nebo vyloučení na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Při výpočtu těchto snížení a vyloučení se zohlední závažnost, rozsah, trvání či opakování a úmyslnost zjištěného nedodržení podle posouzení odpovědných orgánů nebo subjektů.
• Výpočet snížení dle pravidel podmíněnosti (čl. 85)
- odst. 2 – pravidlo 3 % snížení
- odst. 5 – závažné důsledky -> vyšší procentní snížení (5 %)
- odst. 6 – opakování nebo přetrvávání v období tří po sobě následujících kalendářních let -> 10 %
- další opakování porušení se považuje za úmyslné.
• Pro stanovení sankce v rámci podmínek sociální podmíněnosti nejsou relevantní ustanovení nařízení (EU) 2022/1172 kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116, pokud jde o integrovaný administrativní a kontrolní systém v oblasti společné zemědělské politiky a uplatňování a výpočet správních sankcí v souvislosti s podmíněností (sčítání snížení).
Příloha
Standardní zemědělská podmíněnost, která je známá již několik let a jež už nyní tvoří více než stovku požadavků a standardů, se rozroste o několik dalších desítek požadavků sociální podmíněnosti. Novými podmínkami sociální kondicionality budou zemědělci muset splnit požadavky z oblasti sociálních, pracovněprávních předpisů a pracovních norem spojených se zacházením se zaměstnanci, a to především z hlediska BOZP. Za jejich dodržování však nebudou nijak odměňováni. Naopak pokud inspektorát bezpečnosti práce (Státní úřad inspekce práce) při kontrole bezpečnostních předpisů dojde k závěru, že šlo o nedbalostní porušení, přijde postih. Nejenom pokuta, ale podle § 19a nařízení i zmíněné krácení zemědělských dotací ze všech plošných plateb, které zemědělec čerpá.
Útěchou může být maximálně to, že by u zemědělců neměly inspektoráty bezpečnosti práce navyšovat počet kontrol ani měnit výčet kontrolovaných požadavků. Kontroly tedy nebudou probíhat plošně u všech zemědělských podniků. V souvislosti se zavedením požadavků sociální podmíněnosti budou využity stávající kontrolní systémy a SZIF bude pouze přebírat pravomocné výsledky kontrol. Nebudou tak prováděny žádné kontroly navíc, a nevznikne tak žádná nová administrativně kontrolní zátěž pro zemědělské subjekty ani pro kontrolní orgány.
Podle důvodové zprávy k novele nařízení vlády pravidel podmíněnosti bylo přijetí požadavků jednotlivými členskými státy nezbytné: "Požadavky sociální podmíněnosti podmínky jsou v České republice zaváděny po využití možného odkladu až v roce 2025. Jedná se o požadavky, jejichž zavedení je povinné pro všechny členské státy. Požadavky mají přispět k rozvoji sociálně udržitelného zemědělství prostřednictvím zvyšování povědomí žadatelů poskytované v rámci SZP o pracovních a sociálních normách, a proto by měl být zaveden nový mechanismus zahrnující sociální aspekty."
Rozsah mechanismu sociální podmíněnosti vyplývá z této legislativy:
• Směrnice 2019/1152 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách
• Směrnice 89/391/EHS o zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků
• Směrnice 2009/104/ES o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při používání pracovního zařízení zaměstnanci
Uplatňování sankcí (článek 89 nařízení EU 2021/2116)
• Snížení nebo vyloučení celkové částky plateb v souvislosti se žádostmi o podporu, které uvedený příjemce podal nebo podá během kalendářního roku, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Snížení nebo vyloučení se vypočítají na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž k nedodržení došlo. Pokud však není možné určit kalendářní rok, v němž k nedodržení došlo, vypočítají se snížení nebo vyloučení na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Při výpočtu těchto snížení a vyloučení se zohlední závažnost, rozsah, trvání či opakování a úmyslnost zjištěného nedodržení podle posouzení odpovědných orgánů nebo subjektů.
• Výpočet snížení dle pravidel podmíněnosti (čl. 85)
- odst. 2 – pravidlo 3 % snížení
- odst. 5 – závažné důsledky -> vyšší procentní snížení (5 %)
- odst. 6 – opakování nebo přetrvávání v období tří po sobě následujících kalendářních let -> 10 %
- další opakování porušení se považuje za úmyslné.
• Pro stanovení sankce v rámci podmínek sociální podmíněnosti nejsou relevantní ustanovení nařízení (EU) 2022/1172 kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116, pokud jde o integrovaný administrativní a kontrolní systém v oblasti společné zemědělské politiky a uplatňování a výpočet správních sankcí v souvislosti s podmíněností (sčítání snížení).
Příloha
|