Česká verze English version Homepage Kontakty Plemenná kniha webKUMP Junior team MilujuHovězí.cz

Hlavní nabídka
Novinky
Dotace (599)
Legislativa (233)
Šlechtění (341)
Výběry býků (494)
Výstavy (407)
Zdraví (261)
Pozvánky (548)
Zajímavosti (351)
Ze svazu (664)
všechny novinky
ČSCHMS
Zápisy
Odchovny PB
Legislativa
Šlechtění a PK
Dotace, programy
Akce, výstavy
Kontakty
Odkazy
Hovězí maso
Burza zvířat
Plemenná kniha
webKUMP

Plemena
Aberdeen angus
Belgické modré
Blonde d'Aquitaine
Galloway
Gasconne
Hereford
Highland
Charolais
Limousine
Masný simentál
Piemontese
Salers
Aubrac
Parthenaise
Shorthorn
Texas longhorn
Bazadaise
Wagyu
Vosgienne
Rouge des Prés
Andorrské hnědé
Dexter
Pinzgauer
Chianina
Uckermärker

Uzenáři nechtějí do supermarketů, budují vlastní sítě prodejen

06.01.2009,  www.idnes.cz  

Tuzemští producenti masa a uzenin se začínají osmělovat. Aby nemuseli podstupovat tvrdý boj o regály v supermarketech a prodávat svůj sortiment pod cenou, budují někteří z nich sítě vlastních prodejen. "Do supermarketů nechceme. Tlačí nás s cenou dolů, a tím nás nutí vyrábět nekvalitní výrobky," vysvětluje Libor Kunt, vedoucí obchodu zemědělské společnosti Astur Straškov z Litoměřicka, která v pondělí otevřela pátou prodejnu masa a uzenin v pražských Letňanech. Další čtyři prodejny má firma v okolí Roudnice nad Labem.

Podobnou zkušenost získali i její rivalové. "Do supermarketů jsme se zkoušeli dostat. Na obchodní podmínky ale nestačíme. Problém je také v tom, že (supermarkety) vyžadují delší trvanlivost zboží. Kdybychom chtěli respektovat tyto podmínky, museli bychom do uzenářských výrobků přidávat stabilizátor, což je chemie. Touhle cestou jít nechceme," přidává se Václav Kozel, který na jihu Čech vedle vlastních jatek a výrobny vybudoval síť patnácti řeznictví.
Podle dodavatele masa, který si nepřál uvést své jméno, chtějí některé maloobchodní řetězce například sto tisíc korun za dodávky masa do jedné prodejny a další platby za jednotlivé druhy sortimentu. Navíc si od faktur odečítají peníze například za propagaci. Dodavatel tak může měsíčně přijít o sedm až dvanáct procent tržeb z jedné faktury.

Další prodejny mohou přibývat
Nově otevřená pražská prodejna společnosti Astur je na sídlišti přímo naproti obřímu nákupnímu komplexu. Firma přesto věří, že lidem jejich uzeniny zachutnají. Konkurovat chce hlavně "kvalitou".
Pod vlastní hlavičkou vyrábí salámy, šunky, klobásy, párky či špekáčky. "Chceme Pražanům předvést, že uzeniny mohou obsahovat přes 85 procent masa, a ne jen 40 procent, jak je tomu v mnoha případech u těchto výrobků s nízkými cenami," říká předseda představenstva společnosti Miroslav Novák.
Letňanská prodejna je první, kterou firma v Praze otevřela. Další expanzi zvažuje. "Pokud se tady uchytíme, chtěli bychom naši síť rozšiřovat," řekl Kunt.
Firma Astur vzešla z bývalého JZD a vlastní ji desítky akcionářů. Vedle rostlinné výroby se zaměřuje na chov prasat. Převážnou část masa zpracuje ve vlastní výrobně. Předloni utržila 123 milionů korun.
Podle šéfa Agrární komory Jana Veleby se stejnou cestou jako Astur ubírá stále více regionálních výrobců. Pokud si pro svůj sortiment zajistí vlastní odbyt, je to pro ně ekonomicky daleko zajímavější. Marže, které by jinak připadly řetězcům nebo distributorům, zůstanou ve firmě.
"Výrobce k tomu nutí fakt, že surovinu museli často prodávat pod cenou. Když se jim podaří ji zpracovat i prodat, všechny marže zůstávají ve firmě," vysvětlil Veleba.
Informace obsažené na webu cschms.cz nesmí být zvěřejněny bez souhlasu autorů. Prohlížením webu souhlasíte s právními podmínkami
Obsah webu: © 1991, 2006 Český svaz chovatelů masného skotu   Design & application: © 1999, 2006 WA.cz