Česká verze English version Homepage Kontakty Plemenná kniha webKUMP Junior team MilujuHovězí.cz

Hlavní nabídka
Novinky
Dotace (612)
Legislativa (243)
Šlechtění (353)
Výběry býků (504)
Výstavy (431)
Zdraví (285)
Pozvánky (574)
Zajímavosti (363)
Ze svazu (694)
všechny novinky
ČSCHMS
Zápisy
Odchovny PB
Legislativa
Šlechtění a PK
Dotace, programy
Akce, výstavy
Kontakty
Odkazy
Hovězí maso
Burza zvířat
Plemenná kniha
webKUMP

Plemena
Aberdeen angus
Belgické modré
Blonde d'Aquitaine
Galloway
Gasconne
Hereford
Highland
Charolais
Limousine
Masný simentál
Piemontese
Salers
Aubrac
Parthenaise
Shorthorn
Texas longhorn
Bazadaise
Wagyu
Vosgienne
Rouge des Prés
Andorrské hnědé
Dexter
Pinzgauer
Chianina
Uckermärker

Společné stanovisko k nastavení podpor SZP 2014+

14.01.2014,  ČSCHMS  

Stanovisko Českomoravského svazu zemědělských podnikatelů (ČMSZP), Svazu marginálních oblastí (SMO) a Českého svazu chovatelů masného skotu (ČSCHMS) k materiálům Ústavu zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) a Ministerstva zemědělství (MZe) představených dne 12.12. 2013 na Kulatém stole ministra zemědělství k nastavení rozdělování podpor a Společné zemědělské politice pro a po roce 2014.

Toto společné stanovisko vydávají ČMSZP, SMO a ČSCHMS jako svazy zastupující zemědělce, kterých se nejvíce dotýká hospodaření v tzv. LFA oblastech (oblastech s přírodními omezeními). Stanovisko bylo vytvořeno po důkladném prostudování předložených materiálů a na jejich základě provedených výpočtů.

Stanovisko:

  1. představené materiály jsou koncipovány tak, že v žádném případě nereflektují Ministerstvem zemědělství (MZe) a ministry zemědělství bez rozdílu (Fuksa, Bendl, Toman) deklarovanou podporu živočišné výroby. Materiály také ve své analýze zásadně podceňují rizika spojená s tím, že se zemědělci v LFA oblastech zachovají tržně a začnou rozorávat trvalé travní porosty na ornou půdu nebo opustí, či značně omezí chov přežvýkavců.

    Přestože na to bylo MZe i jednotliví ministři opakovaně upozorňováni, materiály stále nereagují ani na změnu celkových obálek v rámci jednotlivých pilířů mezi finančními obdobími 2007 – 2013 a 2014 – 2020 [v I. pilíři (přímé platby) dochází k nárůstu prostředků na 133,9 % (cca + 5,56 mld. Kč ročně) a ve II. pilíři (LFA oblasti, AEO a v jeho rámci ekologické zemědělství, investice) dochází k poklesu prostředků na 78,83 % (pokles o 21,2 % => cca - 2,79 mld. Kč ročně) *].

    * Jedná se o propočty uskutečněné na čísla, která byla dána k dispozici zástupci Mze dne 30. srpna 2013 při výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích

    Protože Evropská komise si je vědoma, že takováto nerovnováha způsobí v některých členských zemí strukturální problémy (zejména v zemích, které obdobně jako Česká republika mají většinu zemědělských ploch v méně úrodných oblastech), umožňuje těmto zemím převést až 15 % z I. do II. pilíře,

  2. lze naopak říci, že tyto materiály, tak jak jsou navrženy, jdou proti deklarovaným cílům (podpora živočišné výroby, zaměstnanosti a podnikání v horských a podhorských oblastech) a v oblastech LFA zásadním způsobem snižují konkurenceschopnost zemědělství (mj. i značným snížením schopnosti spolufinancovat zemědělcům investiční akce) a tím pádem i zaměstnanost,

  3. svazy jsou nuceny konstatovat, že žádný z nich nemůže souhlasit s navrhovanými materiály a i nadále jsou nuceny požadovat převod 15 % finančních prostředků z I. do II. pilíře (v případě České republiky by převod 15 % z I. do II. pilíře ročně činil částku 3,27 mld. Kč => I. pilíř by i tak byl ročně oproti stávajícímu období posílen o 2,29 mld. Kč!

    Je přitom nutno konstatovat, že i v případě tohoto přesunu bude II. pilíř stále deficitní, protože jeho prostředky nebudou stačit ani na zachování reálné hodnoty kompenzačních plateb AEO a LFA, tak jak byly vyčísleny Ministerstvem zemědělství potřeby pro zachování kontinuity a rozsahu opatření na odborné skupině Programu rozvoje venkova dne 8.10.2013 **.

    ** Varianty rozpočtu pro opatření PRV při 85% míře kofinancování z EZFRV

    Bez uvedeného převodu se prudce zhorší důchodová situace zejména u těch zemědělců, kteří hospodaří v horských oblastech na trvalých travních porostech (TTP) s masným skotem. Situace se v jejich případě ještě zhorší o skutečnost, že v případě podpor LFA je navrženo, aby dotace byla v LFA směřována na veškerou zemědělskou půdu. Dnes je v oblastech LFA cca 850 tis. ha TTP, zemědělské půdy je však v oblastech LFA cca 1.600 tis. ha => pokud nedojde k navýšení finančních prostředků, dojde již v roce 2014 v případě dotací LFA ke snížení současných sazeb až o 50 %!

  4. aby bylo možno ekonomicky řešit problémy zemědělství LFA oblastí, navrhují svazy zmiňovaný převod 15 % finančních prostředků z I. do II. pilíře řešit za těchto podmínek:
    • finanční prostředky převést prioritně do sazeb AEO a LFA v uvedeném pořadí,
    • nezavádět žádný umělý strop (jak to navrhují předkládané materiály) 2,3 miliardy Kč pro oblast LFA – dnes žádný takovýto „strop“ neexistuje,
    • peníze "vrácené" z degresivity na LFA převést ve prospěch investic do zemědělství – a tím podpořit konkurenceschopnost českého zemědělství,
    • pro vstup do podpor LFA stanovit jako minimální možné zatížení 0,4 DJ na ha + 70 % trvalých travních porostů z obhospodařované plochy,
    • zúžit vymezení LFA oblastí z navrhovaných 50 % zemědělské půdy ČR na mnohem únosnějších a z pohledu budoucích závazků podstatně lépe "ufinancovatelných" cca 30% zemědělské půdy – tak jak je/bylo ze strany Mze navrhováno v tzv. "užší" variantě vymezení LFA oblastí.

Na II. pilíř je dominantně vázána živočišná výroba, jejíž podpora je dle deklarací MZe jednou z jejích zásadních priorit. Vzhledem ke skutečnosti, že do budoucího finančního období (v porovnání s předchozím finančním obdobím) je rozpočet II. pilíře ponížen (pro roky 2014 a dále) o 21,2 %, vzhledem k tomu, že podpora LFA by měla být vyplácena na veškerou zemědělskou půdu a vzhledem k tomu, že i platby AEO a LFA musí reagovat na růst nákladů, je převod 15 % jen částečnou kompenzací uvedeného ponížení a rozšíření podporované plochy LFA.

Protože zejména zemědělci hospodařící v horských LFA nemohou vždy jednoduše přejít na jiný způsob hospodaření (např. zasetím jiné tržní plodiny) a kompenzovat tak růst nákladů rostlinnou produkcí, nemluvě o tom, že toto není cílem zemědělské politiky EU, je správné nastavení zemědělské politiky a výše dotací vysoce citlivou záležitostí, ovlivňující život ve venkovském prostoru v horských a podhorských oblastech na dlouhé roky, ne-li desetiletí.

Znamenalo by to i dopady na státní rozpočet České republiky. S vysokou pravděpodobností by nastal výpadek příjmů státního rozpočtu, neboť zemědělci v LFA oblastech platí a splácí státu nakoupenou zemědělskou půdu + movitý a nemovitý majetek z privatizačních smluv z 90-tých let. Také by to znamenalo zvýšené výdaje, a to z důvodu vyplácení podpor nově nezaměstnaným, jejichž uplatnění na trhu práce je vzhledem ke kvalifikaci a regionu téměř nemožné.

V Praze dne 10.1.2014

Ing. Miroslav Vráblík, předseda Český svaz chovatelů masného skotu
Ing. Milan Boleslav, předseda Svaz marginálních oblastí
Lubomír Burkoň, předseda Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů


Určeno:
Ing. Miroslav Toman, CSc.
ministr
Ministerstvo zemědělství České republiky
Těšnov 17
117 05 Praha 1
Informace obsažené na webu cschms.cz nesmí být zvěřejněny bez souhlasu autorů. Prohlížením webu souhlasíte s právními podmínkami
Obsah webu: © 1991, 2006 Český svaz chovatelů masného skotu   Design & application: © 1999, 2006 WA.cz