Redefinice LFA oblastí se blíží ke konci
09.09.2016, Kamil Malát |
Diskuze nad novou podobou LFA oblastí (nově označované zkratkou ANC - Areas facing Natural Constraint) a tím související revize sazeb jsou téměř u konce. Ve středu tento týden se uskutečnilo jedno z posledních jednání pracovní skupiny, která se touto problematikou na Ministerstvu zemědělství (MZe) zabývá. Jak jsme již avizovali, detaily ohledně redefinice LFA oblastí budou představeny na svazem pořádaném semináři na Skalském dvoře 20.9.2016 (podrobnosti a přihláška zde), nyní tedy jen několik klíčových informací.
Předně, nejzásadnějším problémem je nedostatečná výše rozpočtu, která je potřeba k tomu, aby mohla být plně, tedy ze sta procent, pokryta zkalkulovaná újma. Současná výše obálky pro LFA platby, i přes nedávné mírné navýšení, umožňuje krytí pouze 57 % újmy. Sebelépe nastavené podmínky budou tedy degradovány nedostatečným rozpočtem, který srazí sazby výrazně dolů. Již v době revize SZP jsme upozorňovali, že toto je zásadní problém a spolu s některými nevládními organizacemi jsme požadovali přesun financí z 1. do 2. pilíře (viz např. toto prohlášení). Bohužel tyto hlasy nebyly tehdy vyslyšeny. Nyní se tedy potýkáme jednak s nedostatečným rozpočtem na LFA platby, ale rovněž s vyššími nájmy a podobnými problémy, které s sebou platby vyplácené v 1. pilíři přinášejí. Pojďme ale zpět k redefinici LFA oblastí.
Předpokládaná výše LFA sazeb v jednotlivých oblastech
(pozn.: jedná se sazby při modelovém výpočtu využití FS ŽV x RV při zatížení 0,3 VDJ/ha a újmě 57 % dle možností rozpočtu)
Na posledním jednání pracovní skupiny rovněž probíhala diskuse nad variantami faremního systému (FS) RV x ŽV při rozdílném zatížení (0,4 x 0,3 VDJ/ha). I přesto, že většina zástupců nevládních organizací navrhovala přijmout FS na úrovní 0,4 VDJ/ha, MZe se kloní k zatížení 0,3 VDJ. Hlavním důvodem je to, že hranice 0,4 VDJ podle propočtů Ústavu zemědělské ekonomiky a informací (UZEI) nepovede k vyšší podpoře ŽV a posunem z 0,3 na 0,4 VDJ by naopak nejvíce profitovaly farmy s intenzitou 0 – 0,3 VDJ. Stejné propočty také ukázaly, že FS se zatížením 0,3 VDJ umožňuje nejvýraznější diferenciaci sazeb. MZe současně argumentovalo tím, že největší šance na obhájení v Evropské komisi má takový FS, který umožní výrazněji diferencovat.
Zajímavé je i využití zemědělské půdy ve smyslu pěstované kultury. Zatímco u oblastí typu H1 a H2 tvoří TTP 100 % resp. 95 %, u oblastí H3 a H4 je to už 33 % resp. 19 % plodin na orné půdě, u H5 je míra zornění dokonce 44 %. Ještě vyšší míra orné půdy je pak logicky u oblastí typu O (O1 43%, O2 58 %, O3 70 %). Právě orná půda v ostatních oblastech typu O, kde byla platba doposud vyplácena jen na TTP, "ukrojí" z rozpočtu LFA plateb největší díl. Na posledním jednání pracovní skupiny sice zazněla možnost hledání dalších zdrojů na navýšení rozpočtu a tím i sazeb, zatím však bez jakýchkoliv konkrétních návrhů.
Nové vymezení je pro všechny členské státy EU povinné nejpozději od roku 2018, a proto diskuze na toto téma chce MZe ukončit v druhé polovině tohoto roku, aby mohlo zahájit notifikační proces. Nejedná se tedy v tuto chvíli o finální podobu revize LFA oblastí, ale současně se nedá předpokládat, že dojde k nějakým podstatnějším úpravám.
Hospodaříte-li v LFA oblastech, přijďte na avizovaný seminář, kde zazní nejnovější informace k této problematice (seminář je určen výhradně členům ČSCHMS, přihlášení je možné pouze do 11.9. do půlnoci).
Prezentace z 6. jednání pracovní skupiny LFA:
• materiál MZe ZDE (soubor pdf)
• prezentace UZEI ZDE (soubor pdf).
Předně, nejzásadnějším problémem je nedostatečná výše rozpočtu, která je potřeba k tomu, aby mohla být plně, tedy ze sta procent, pokryta zkalkulovaná újma. Současná výše obálky pro LFA platby, i přes nedávné mírné navýšení, umožňuje krytí pouze 57 % újmy. Sebelépe nastavené podmínky budou tedy degradovány nedostatečným rozpočtem, který srazí sazby výrazně dolů. Již v době revize SZP jsme upozorňovali, že toto je zásadní problém a spolu s některými nevládními organizacemi jsme požadovali přesun financí z 1. do 2. pilíře (viz např. toto prohlášení). Bohužel tyto hlasy nebyly tehdy vyslyšeny. Nyní se tedy potýkáme jednak s nedostatečným rozpočtem na LFA platby, ale rovněž s vyššími nájmy a podobnými problémy, které s sebou platby vyplácené v 1. pilíři přinášejí. Pojďme ale zpět k redefinici LFA oblastí.
(pozn.: jedná se sazby při modelovém výpočtu využití FS ŽV x RV při zatížení 0,3 VDJ/ha a újmě 57 % dle možností rozpočtu)
Na posledním jednání pracovní skupiny rovněž probíhala diskuse nad variantami faremního systému (FS) RV x ŽV při rozdílném zatížení (0,4 x 0,3 VDJ/ha). I přesto, že většina zástupců nevládních organizací navrhovala přijmout FS na úrovní 0,4 VDJ/ha, MZe se kloní k zatížení 0,3 VDJ. Hlavním důvodem je to, že hranice 0,4 VDJ podle propočtů Ústavu zemědělské ekonomiky a informací (UZEI) nepovede k vyšší podpoře ŽV a posunem z 0,3 na 0,4 VDJ by naopak nejvíce profitovaly farmy s intenzitou 0 – 0,3 VDJ. Stejné propočty také ukázaly, že FS se zatížením 0,3 VDJ umožňuje nejvýraznější diferenciaci sazeb. MZe současně argumentovalo tím, že největší šance na obhájení v Evropské komisi má takový FS, který umožní výrazněji diferencovat.
Zajímavé je i využití zemědělské půdy ve smyslu pěstované kultury. Zatímco u oblastí typu H1 a H2 tvoří TTP 100 % resp. 95 %, u oblastí H3 a H4 je to už 33 % resp. 19 % plodin na orné půdě, u H5 je míra zornění dokonce 44 %. Ještě vyšší míra orné půdy je pak logicky u oblastí typu O (O1 43%, O2 58 %, O3 70 %). Právě orná půda v ostatních oblastech typu O, kde byla platba doposud vyplácena jen na TTP, "ukrojí" z rozpočtu LFA plateb největší díl. Na posledním jednání pracovní skupiny sice zazněla možnost hledání dalších zdrojů na navýšení rozpočtu a tím i sazeb, zatím však bez jakýchkoliv konkrétních návrhů.
Nové vymezení je pro všechny členské státy EU povinné nejpozději od roku 2018, a proto diskuze na toto téma chce MZe ukončit v druhé polovině tohoto roku, aby mohlo zahájit notifikační proces. Nejedná se tedy v tuto chvíli o finální podobu revize LFA oblastí, ale současně se nedá předpokládat, že dojde k nějakým podstatnějším úpravám.
Hospodaříte-li v LFA oblastech, přijďte na avizovaný seminář, kde zazní nejnovější informace k této problematice (seminář je určen výhradně členům ČSCHMS, přihlášení je možné pouze do 11.9. do půlnoci).
Prezentace z 6. jednání pracovní skupiny LFA:
• materiál MZe ZDE (soubor pdf)
• prezentace UZEI ZDE (soubor pdf).